Szkoła Podstawowa nr 3 im. bł. ks. S.W. Frelichowskiego w Chełmży

ul. ks. Piotra Skargi 1

87-140 Chełmża

tel. 535 123 374

e-doręczenia: AE:PL-57870-94436-VWCHF-22

sekretariat@sp3chelmza.szkolnastrona.pl

Ćwiczenia logopedyczne wspomagające rozwój mowy

1. Ćwiczenia oddechowe:

  • „tańczące płomienie” – dmuchanie na płomień świecy (delikatne – tak aby nie zgasła oraz mocne i energiczne);
  • „czarodziejski obrazek” – kartka z kleksem z farby, dmuchanie na różne strony, tak aby powstał obrazek (np. kwiatek);
  • wyścigi chrupek – dmuchanie w parach;
  • „staw i ryby” – dzieci przenoszą za pomocą słomki wycięte z papieru rybki jednego stawu do drugiego.
  • dmuchanie na piórko, aby nie spadło;
  • puszczanie baniek mydlanych;
  • przenoszenie kuleczek z waty za pomocą słomki do kubeczka;
  • zdmuchiwanie kawałków papierków z ręki lub stolika;

naśladowanie śmiechu różnych osób ( np. staruszki: che- che- che,  kobiety – wesołe cha- cha- cha, mężczyzny – ho- ho- ho, dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi itp.).   

2. Ćwiczenie słuchowe:                                               

  • rozpoznawanie dźwięków otoczenia, wsłuchiwanie się w ciszę;
  • rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt;
  • zabawa w poszukiwanie rymujących się obrazków;
  • zabawa w sklep, gdzie kupujemy przedmioty rozpoczynające się dana głoska;
  • różnicowanie dźwięków mowy np. [sz –s], gdzie można wykorzystać drzewo (szumi – szszsz) i węża (syczy – sss) – pokazujemy obrazki lub przedmioty i zastanawiamy się, czy słyszymy w wyrazie szum drzewa czy syczenie węża.
  • różnicowanie głoski na początku oraz na końcu wyrazu.
  • wymawianie ciągu wyrazów, dziecko ma klasnąć, gdy usłyszy wyraz z daną głoską.

 

3. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne:

  • ćwiczenia na rozruszanie warg i języka:
    • Wilk gonił zająca i bardzo się zmęczył, wysunął język i dyszy. Wysuń język jak najdalej na brodę – pokaż dyszącego wilka.
    • „Huśtawka” – wysuń język przed zęby i poruszaj nim tak, jakby się huśtał: raz do góry w stronę nosa, raz do dołu w stronę brody.
    • „Wbijanie gwoździ w ścianę”- zamieniamy język w młotek i uderzamy o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
    • „Chomiczek” – pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, by wyglądać jak chomik, raz z lewej raz z prawej strony.
    • „Żołnierska defilada”- Wyobraź sobie, że Twój język to żołnierz na defiladzie. Na raz – czubek języka wędruje na górną wargę, na dwa – czubek języka dotyka lewego kącika ust, na trzy – czubek języka na dolną wargę, na cztery – czubek języka przesuwamy do prawego kącika ust. 

Autor: Katarzyna Właśniewska

NA GÓRĘ