1. Ćwiczenia oddechowe:
- „tańczące płomienie” – dmuchanie na płomień świecy (delikatne – tak aby nie zgasła oraz mocne i energiczne);
- „czarodziejski obrazek” – kartka z kleksem z farby, dmuchanie na różne strony, tak aby powstał obrazek (np. kwiatek);
- wyścigi chrupek – dmuchanie w parach;
- „staw i ryby” – dzieci przenoszą za pomocą słomki wycięte z papieru rybki jednego stawu do drugiego.
- dmuchanie na piórko, aby nie spadło;
- puszczanie baniek mydlanych;
- przenoszenie kuleczek z waty za pomocą słomki do kubeczka;
- zdmuchiwanie kawałków papierków z ręki lub stolika;
naśladowanie śmiechu różnych osób ( np. staruszki: che- che- che, kobiety – wesołe cha- cha- cha, mężczyzny – ho- ho- ho, dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi itp.).
2. Ćwiczenie słuchowe:
- rozpoznawanie dźwięków otoczenia, wsłuchiwanie się w ciszę;
- rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt;
- zabawa w poszukiwanie rymujących się obrazków;
- zabawa w sklep, gdzie kupujemy przedmioty rozpoczynające się dana głoska;
- różnicowanie dźwięków mowy np. [sz –s], gdzie można wykorzystać drzewo (szumi – szszsz) i węża (syczy – sss) – pokazujemy obrazki lub przedmioty i zastanawiamy się, czy słyszymy w wyrazie szum drzewa czy syczenie węża.
- różnicowanie głoski na początku oraz na końcu wyrazu.
- wymawianie ciągu wyrazów, dziecko ma klasnąć, gdy usłyszy wyraz z daną głoską.
3. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne:
- ćwiczenia na rozruszanie warg i języka:
- Wilk gonił zająca i bardzo się zmęczył, wysunął język i dyszy. Wysuń język jak najdalej na brodę – pokaż dyszącego wilka.
- „Huśtawka” – wysuń język przed zęby i poruszaj nim tak, jakby się huśtał: raz do góry w stronę nosa, raz do dołu w stronę brody.
- „Wbijanie gwoździ w ścianę”- zamieniamy język w młotek i uderzamy o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
- „Chomiczek” – pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, by wyglądać jak chomik, raz z lewej raz z prawej strony.
- „Żołnierska defilada”- Wyobraź sobie, że Twój język to żołnierz na defiladzie. Na raz – czubek języka wędruje na górną wargę, na dwa – czubek języka dotyka lewego kącika ust, na trzy – czubek języka na dolną wargę, na cztery – czubek języka przesuwamy do prawego kącika ust.