KLASA Z DREWNA
„Leśne skrzaty z chełmżyńskiej wiaty”
Program edukacyjny dla uczniów klas 1 – 8 i oddziału przedszkolnego Szkoły Podstawowej nr 3 im. Bł. Ks. S. W. Frelichowskiego w Chełmży.
WPROWADZENIE
Program „Leśne skrzaty z chełmżyńskiej wiaty” przeznaczony jest dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 3 w Chełmży, który powstał na potrzeby konkursu „Klasa z drewna”.
W celu podniesienia atrakcyjności treści, zajęcia będą prowadzone w terenie.
Samodzielne wykonywanie prostych doświadczeń, prowadzenie ogródków, obserwacja i formułowanie wniosków pozwoli na zainteresowanie uczniów przebiegiem całego procesu, umożliwi i ułatwi zapamiętanie zagadnień związanych z pracą leśnika, zrównoważoną gospodarką leśną.
Program został opracowany w oparciu o materiały znajdujące się na https://www.lasy.gov.pl/
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU I SPOSOBY REALIZACJI:
- Stworzenie warunków do realizacji programu, poprzez obserwowanie, odkrywanie i eksperymentowanie, gdzie nauczyciel pełni rolę koordynatora.
- Podnoszenie wiedzy dotyczącej treści programowych za pomocą literatury, Internetu, własnych doświadczeń.
- Rozwijanie kompetencji kluczowych poprzez łączenie obszarów przyrodniczych, artystycznych i społecznych.
- Zapoznanie rodziców z programem, celowością jego realizacji i zachęcanie ich do współpracy.
- Udział uczniów w zajęciach przyrodniczych prowadzonych na terenie przygotowanym w ramach konkursu „Klasa z drewna”.
- Udział w konkursach plastycznych dotyczących tematyki przyrodniczej.
- Prowadzenie badań, doświadczeń i eksperymentów.
- Włączenie nauczycieli w realizację programu.
- Udostępnienie miejsca (ścieżki dydaktycznej) innym placówkom oświatowym i stowarzyszeniom osób niepełnosprawnych działających na terenie miasta.
CELE PROGRAMU:
- Upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o środowisku leśnym i zrównoważonej gospodarce leśnej.
- Podnoszenie świadomości w zakresie racjonalnego i odpowiedzialnego korzystania z wszystkich funkcji lasu.
- Budowanie zaufania do funkcji leśników.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
- Uczestniczenie w bezpośrednich obserwacjach i kontaktach z przyrodą.
- Budzenie przyjaznego stosunku do roślin i zwierząt poprzez kształtowanie właściwych postaw i zachowań.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU:
- Uczeń zdobywa i poszerza wiadomości z zakresu przyrody w bezpośrednim zetknięciu z poszczególnymi ekosystemami.
- Poznaje różne gatunki roślin i zwierząt.
- Współuczestniczy w zakładaniu ogródka/zielnika.
- Zna formy ochrony przyrody.
- Wie jakie zwierzęta są pod ochroną.
- Potrafi wskazać miejsca ochrony przyrody.
- Wie dlaczego chronimy przyrodę.
- Zna budowę i funkcjonowanie ekosystemów leśnych.
- Zna produkcyjne i pozaprodukcyjne znaczenie lasów.
- Zdobywa wiedzę na temat roli leśnika w gospodarowaniu zasobami przyrody.
- Kojarzy zdobytą wiedzę o zjawiskach przyrodniczych z systematyczną obserwacją
- Odróżnia pozytywne i negatywne działania człowieka na środowisko.
- Nabywa wiadomości na temat sposobów zapobiegania dewastacji środowiska naturalnego
- W działaniu wykazuje się odpowiedzialnością i znajomością zasad dobrego zachowania, potrafi postępować bezpiecznie i rozważnie..
- Chętnie przebywa w naturalnym środowisku i potrafi się nim cieszyć
- Dostrzega piękno przyrody.
FORMY ORGANIZACYJNE:
- Organizowanie wystawek tematycznych, gromadzenie eksponatów, literatury.
- Prowadzenie upraw.
- Zabawy badawcze, doświadczenia i eksperymenty.
- Obserwacje, pogadanki, pokazy.
- Organizowanie spotkań z leśnikami.
- Prace w terenie.
- Uczestniczenie w akcjach: „Sprzątania Świata”, „Dzień Ziemi”
- Zbiórka karmy dla leśnych zwierząt (żołędzie i kasztany).
- Konkurs plastyczny.
- Posadź drzewo – akcja w plenerze.
- Skąd się wziął papier? – czytanie na terenie przygotowanym w ramach konkursu „Klasa z drewna”.
Formy pracy:
- Indywidualna.
- Zbiorowa.
- Grupowa.
METODY REALIZACJI PROGRAMU:
- Metody oglądowe: obserwacja, pokaz, prezentacje multimedialne, osobisty przykład.
- Metody słowne: pogadanka, dyskusja, opis, opowiadanie, historyjki obrazkowe.
- Metody praktyczne (badawcze): spacery, wycieczki, zajęcia w terenie, doświadczenia i eksperymenty.
ETAPY PLANOWANYCH DZIAŁAŃ
Program przyrodniczy przewidziany jest na poszczególne pory roku.
JESIEŃ
- Wycieczka autokarowa na nadleśnictwa w Toruniu.
- „Światowy Dzień Drzewa” - przygotowanie i uczestniczenie w uroczystych obchodach, prezentacja multimedialna przygotowana przez koło przyrodnicze – Jakie drzewa spotkasz w lesie? Sadzenie drzew i krzewów na terenie zielonym.
- Udział społeczności szkolnej w ogólnopolskiej Akcji Sprzątania Świata – sprzątamy tereny zielone.
- „Dbamy o zwierzęta leśne” - zbiórka pokarmu dla zwierząt.
- Jesienny kącik przyrody – gromadzenie materiału przyrodniczego (kasztany, żołędzie, liście, mech, kora itp.), które zostaną wykorzystane przy robieniu ozdób bożonarodzeniowych.
- „Las jesienią” – konkurs plastyczny. Przygotowanie wystawy.
ZIMA
- Dary lasu – na zajęciach plastycznych przygotowujemy ozdoby świąteczne z materiałów które można pozyskać w lasach (szyszek. mchów, kawałków drewna, kasztanów, żołędzi).
- Wystawa ozdób świątecznych przygotowanych z darów lasu.
- Wycieczka autokarowa do nadleśnictwa, zapoznanie z pracą leśniczego. Obserwacja zimowej przyrody, tropienie po śladach zwierząt i ich dokarmianie.
WIOSNA
- Czytanie na trawie – skąd się bierze papier? Udział w Ogólnopolskiej akcji czytelniczej.
- Czy znasz pracę leśnika? Kiedy leśnicy mają swoje święto i kto jest ich patronem? – wycieczka do nadleśnictwa. Obserwacja budzącej się przyrody.
- Zielony ogródek – zakładamy ogródek, w którym sadzimy byliny spotykane w polskich lasach. Pielęgnacja kącika przyrody.
- „Sprzątanie Ziemi ” - aktywne uczestnictwo w akcji, sprzątanie terenu miasta.
LATO
- „Dbam o las - bezpieczne spędzanie czasu wolnego w lesie” – konkurs plastyczny. Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo i sposoby spędzania wolnego czasu na łonie przyrody. Ochrona lasów przed pożarami.
- „Przyjaciela lasu - quiz” – podsumowanie zdobytej wiedzy o lesie i pracy leśnika, wręczenie odznaki lub dyplomu „Przyjaciela lasu”.
- Rozpropagowanie przewodnika „Lasy dla dzieci” Hanny Będkowskiej wśród uczniów i rodziców. Zachęcenie do realizacji zadań i przedstawienie swoich osiągnięć we wrześniu.
EWALUACJA PROGRAMU
Głównym celem ewaluacji programu jest uzyskanie informacji o poziomie wiedzy i umiejętności dzieci w zakresie edukacji przyrodniczej oraz czy cele programu zostały zrealizowane.
Po realizacji powyższego programu uczniowie powinni podejmować działania proekologiczne we własnym życiu i najbliższym otoczeniu. Powinni czuć się odpowiedzialni za środowisko, w którym żyją. Nabędą umiejętności obserwowania środowiska naturalnego. Będą umieli wykorzystać wiedzę zdobytą na zajęciach oraz umiejętnie dzielić się nią z innymi oraz wykorzystać ją w praktyce.
Sposoby ewaluacji:
- Obserwacja aktywności uczniów w trakcie zabaw, zajęć, wycieczek.
- Rozmowy z dziećmi i rodzicami.
- Zaangażowanie i udział w akcjach proekologicznych.
- Ankieta dla dzieci i rodziców.
- Prace dzieci.
Rozwój bazy edukacyjnej:
- Budowa ścieżki edukacyjnej.
- Wyposażenie w pomoce dydaktyczne z zakresu edukacji leśnej.
Przewidywane źródła finansowania:
- Środki własne w zależności od możliwości finansowych placówki.
- Udział w konkursie „Klasa z drewna”, który umożliwiłby zakup pomocy dydaktycznych i przygotowanie terenu pod ścieżkę dydaktyczną, z której mogliby korzystać uczniowie naszej szkoły, jak i placówek oświatowych, i stowarzyszeń osób niepełnosprawnych z terenu miasta.
- Wkład rodziców w wycieczki szkolne do nadleśnictwa – wynajem autokaru.
Wycieczka klasy 6B i 7B do nadleśnictwa Olek k. Łubianki.