Szkoła Podstawowa nr 3 im. bł. ks. S.W. Frelichowskiego w Chełmży

ul. ks. Piotra Skargi 1

87-140 Chełmża

tel. 535 123 374

e-doręczenia: AE:PL-57870-94436-VWCHF-22

sekretariat@sp3chelmza.szkolnastrona.pl

Podnoszenie osiągnięć edukacyjnych uczniów szkół podstawowych województwa kujawsko-pomorskiego

 

 

W roku 2010 nasza szkoła przystąpiłą do kolejnego projektu 9.1.2 Program Operacyjny Kapitał Ludzki „Podnoszenie osiągnięć edukacyjnych uczniów szkół podstawowych województwa kujawsko-pomorskiego” finansowanego z funduszy Unii Europejskiej, który dał dodatkowe możliwości i zwiększył szanse na poprawę efektywności kształcenia.

Celem projektu było organizowanie dodatkowych, atrakcyjnych i nowatorskich zajęć umożliwiających rozwój potencjału intelektualnego i zainteresowań uczniów oraz wyrównujących dysproporcje edukacyjne w zakresie opanowania umiejętności kluczowych.

Projekt, realizowany  od maja 2010r. do marca 2011r., adresowany był do uczniów klas V.

Uczniowie zakwalifikowani do projektu będą mogli uczestniczyć w zajęciach pozalekcyjnych rozwijających umiejętności porozumiewania się w języku niemieckim oraz w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki. Zostaną również objęci wsparciem psychologicznym w obszarze motywowania do nauki i wzmacniania samooceny.

W ramach projektu unijnego „Podnoszenie osiągnięć edukacyjnych uczniów szkół podstawowych” od 6 września uczniowie klas VI uczestniczyli w zajęciach pozalekcyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych.

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki prowadziły p. Izabela Makowska i p. Magdalena Stefaniak, zajęcia rozwijające umiejętność porozumiewania się w języku niemieckim – p. Katarzyna Siebert. Łącznie w projekcie  odbędą się 52 godziny każdego rodzaju zajęć.

15 listopada zrealizowano 5 godzin zajęć w ramach wsparcia psychologicznego. Nad zmotywowaniem do nauki oraz wzmocnieniem samooceny uczniów pracowała pani Beata Gołębiowska. Szóstoklasiści poznali zasady, które pomagają w osiąganiu zamierzonego celu, uświadomili sobie rolę pozytywnego myślenia i samooceny. Analizowali swoje mocne i słabe strony oraz dostrzegli znaczenie wizualizacji, jako ważnego czynnika w pozytywnym spostrzeganiu siebie. Zajęcia przebiegały w przyjaznej atmosferze, z zastosowaniem metod aktywizujących, elementów zabawy, dramy i dyskusji.

 

„Skoro nie można się cofnąć,

trzeba znaleźć najlepszy sposób,

by pójść naprzód.”

Podsumowanie realizacji projektu unijnego „Podnoszenie osiągnięć edukacyjnych uczniów szkól podstawowych województwa kujawsko-pomorskiego” w naszej szkole

 

Projektodawcą i liderem projektu jest Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy.

Szkolnym koordynatorem projektu była Katarzyna Szwarc-Kręciszewska.

 

Zajęcia projektowe realizowane były od września 2010 do marca 2011 i wzięło w nich udział 31 uczniów klas VI.

 

Dwie grupy szóstoklasistów pracowały na zajęciach dydaktyczno-wyrównawczychz matematyki (2 godziny tygodniowo). Zajęcia prowadziły p. Izabela Makowska
i p. Magdalena Stefaniak.
Każda grupa zrealizowała 52 godziny zajęć.

 

Celem prowadzonych zajęć był rozwój potencjału intelektualnego uczniów oraz wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych w zakresie opanowania umiejętności kluczowych z matematyki, co ułatwi sprostanie wymaganiom edukacyjnym.

 

Podczas zajęć uczniowie utrwalali umiejętności zdobyte na lekcjach matematyki, uzupełniali braki w wiadomościach, doskonalili sprawność rachunkową, rozwijali logiczne myślenie i pamięć oraz rozwiązywali przykładowe zadania zamknięte i otwarte ze sprawdzianów klas szóstych.

 

Uczestnicy projektu chętnie przychodzili na zajęcia, wykazali zainteresowanie realizowaną tematyką, aktywnie uczestniczyli w lekcjach, ambitnie podejmowali próby wykonania zadań, stopniowo poprawiając efekty swojej pracy. Dzięki drobnym sukcesom odzyskali wiarę we własne siły i odnaleźli swoje mocne strony. Na zajęciach uczniowie pracowali zarówno wspólnie –jako cała grupa, jak i w parach oraz samodzielnie.

 

Na zajęciach wykorzystywane zostały pomoce dydaktyczne, które umożliwiły wizualizację zagadnień matematycznych. Największe zainteresowanie wzbudziła prezentacja powstawania brył obrotowych oraz oglądanie figur geometrycznych przez okulary 3D. Ciekawość wywoływały też rozwiązywane testy, których tematyka skorelowana była z przyrodą i historią.

 

Prowadzącym zajęcia udało się znaleźć wspólny język i utrzymywać dobry kontakt z uczniami. Praca z kilkuosobową grupą daje nauczycielowi możliwość zindywidualizowania podejścia do poszczególnych uczniów. Oni zaś odważniej zabierali głos, zwracali się o pomoc. Samodzielnej pracy uczniów jeszcze czasami towarzyszyła niepewność co do poprawności wykonania zadania. Dobrze radzili sobie uczniowie z pracą w grupie - nawzajem wspierali się.

 

W czasie zajęć lekcyjnych z całą klasą uczestnicy projektu wykazują  coraz  większe zaangażowanie i motywację do nauki, są bardziej aktywni, uzyskują lepsze wyniki w nauce. Na półrocze żaden z uczestników nie otrzymał oceny niedostatecznej z matematyki.

 

W celu poznania opinii dzieci uczestniczących w projekcie oraz zdania ich rodziców na temat prowadzonych zajęć, przeprowadzono anonimową ankietę. Analiza wyników tego badania pozwoliła wyciągnąć następujące wnioski:

 

- 15 uczniów chciałoby w przyszłości uczestniczyć w podobnym projekcie ( 4 osoby nie były tym zainteresowane),

 

- większość ankietowanych uczęszczała na zajęcia z własnego wyboru i chęci udziału w projekcie,  3 osoby ze względu na decyzje rodziców i 1 osoba na prośbę wychowawcy,

 

- uczestnicy ocenili zajęcia jako interesujące, potrzebne i spełniające ich oczekiwania,

 

- uczniowie uważają, że dzięki tym zajęciom będą mieli lepsze oceny z matematyki, uzyskają wyższy wynik ze sprawdzianu szóstoklasisty, zdobędą  więcej wiadomości, nadrobią zaległości, a niektórzy utrwalą zdobytą wiedzę,

 

- ankietowani rodzice stwierdzili, że zajęcia były potrzebne, interesujące i spełniające oczekiwania,

 

- rodzice uważają, że dzięki uczestnictwu w projekcie ich dzieci będą miały lepsze stopnie z matematyki, nadrobią zaległości z tego przedmiotu i uzyskają dobre wyniki ze sprawdzianu klas kompetencji szóstych,

 

- wszyscy ankietowani rodzice są zainteresowani w przyszłości udziałem swojego dziecka w podobnych zajęciach.

O celowości realizacji tego projektu i potrzebie kontynuacji takich działań dla uczniów z kolejnych roczników świadczy też fakt, że żaden z ankietowanych (zarówno uczeń, jak i rodzic) nie zaznaczył w ankiecie odpowiedzi, iż zajęcia te są niepotrzebne. 

 

 

Zajęcia pozalekcyjne z j. niemieckiego (2 godziny tygodniowo) prowadziła p. Katarzyna Siebert. Zrealizowano 52 godziny zajęć .

 

Celem zajęć było  podniesienie poziomu kształcenia - zdobytych umiejętności i wiadomości, a także zwiększenie w nich motywacji do nauki, umacnianie wiary we własne możliwości i osiągnięcie sukcesu, na który nie mieliby szans nie uczestnicząc w projekcie.

 

Prowadzone zajęcia rozwijały kompetencje kluczowe uczniów w zakresie słuchania, mówienia, czytania i pisania.  Rozwijały także ciekawość poznawczą i aktywność intelektualną uczniów, umiejętność uczenia się, działania i samooceny. Wdrażały do korzystania z różnych źródeł informacji. Zajęcia motywowały uczniów do nauki poprzez uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego, uczyły systematyczności, kształtowały umiejętność dostrzegania  swoich mocnych stron, wzmacniały wiarę w językowe możliwości.

 

Realizowane tematy obejmowały różne interesujące zagadnienia dostosowane do potrzeb uczniów- ja, moja rodzina, moja szkoła, hobby, urodziny, zakupy, informacje o krajach niemieckiego obszaru językowego, tradycje świąteczne. Dzięki nauce przez zabawę uczniowie wzbogacili i utrwalili swoje słownictwo, a jednocześnie pokonywali lęk przed mówieniem w języku obcym. Zabawa powodowała brak zahamowań i otwarcie się. Uczniowie poczuli się pewni swoich umiejętności, nauczyli się skutecznie pracować w grupie w celu rozwiązania postawionego przed nimi problemu czy też przezwyciężenia określonych trudności. Dzięki projektowi uczniowie zrozumieli także, że język obcy wcale nie jest przeszkodą w kontaktach międzyludzkich.

 

Uczniowie  uznali, że zajęcia były interesujące, potrzebne i spełniły ich oczekiwania,
a udział w nich pozwolił przezwyciężyć im trudności oraz wpłynął na zmianę postaw. Uczniowie ocenili też atmosferę na zajęciach w stopniu bardzo dobrym. Zdecydowana większość przyznała, że bardzo dobrze mobilizował ich sposób prowadzenia zajęć oraz rozwiązywanie zadań samodzielnie pod kierunkiem nauczyciela. Uczniowie przyznali, że bardzo chcą brać udział w zajęciach zarówno teraz jak i w przyszłości. Twierdzą, iż udział w projekcie daje im większą wiedzę, utrwala ją i pozwala na zdobywanie lepszych ocen
z przedmiotu. Z ankiety przeprowadzonej wśród rodziców wynika, że opiekunowie uczniów widzą potrzebę prowadzenia takich zajęć. Rodzice twierdzą, iż zajęcia są interesujące, spełniają ich oczekiwania, powodują utrwalenie i pogłębienie wiedzy ich dzieci, dzięki czemu uzyskają one lepsze oceny z przedmiotu. Rodzice są również zainteresowani kontynuowaniem takich zajęć w przyszłości.

 

Wszyscy uczniowie uczestniczący w zajęciach projektowych zostali objęci wsparciem psychologicznym (10 godzin),które obejmowało motywowanie do nauki i wzmacnianie samooceny.

 

NA GÓRĘ