Szkoła Podstawowa nr 3 im. bł. ks. S.W. Frelichowskiego w Chełmży

ul. ks. Piotra Skargi 1

87-140 Chełmża

tel. 535 123 374

e-doręczenia: AE:PL-57870-94436-VWCHF-22

sekretariat@sp3chelmza.szkolnastrona.pl
Jesteś tutaj:
  1. Start
  2. KLASA Z DREWNA

KLASA Z DREWNA

 

„Leśne skrzaty z chełmżyńskiej wiaty” 

Program edukacyjny dla uczniów klas 1 – 8 i oddziału przedszkolnego Szkoły Podstawowej nr 3 im. Bł. Ks. S. W. Frelichowskiego w Chełmży. 

WPROWADZENIE 

Program „Leśne skrzaty z chełmżyńskiej wiaty” przeznaczony jest dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 3 w Chełmży, który powstał na potrzeby konkursu „Klasa z drewna”. 

W celu podniesienia atrakcyjności treści, zajęcia będą prowadzone w terenie. 

Samodzielne wykonywanie prostych doświadczeń, prowadzenie ogródków, obserwacja i formułowanie wniosków pozwoli na zainteresowanie uczniów przebiegiem całego procesu, umożliwi i ułatwi zapamiętanie zagadnień związanych z pracą leśnika, zrównoważoną gospodarką leśną. 

Program został opracowany w oparciu o materiały znajdujące się na  https://www.lasy.gov.pl/ 

           
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU I SPOSOBY REALIZACJI: 

  1. Stworzenie warunków do realizacji programu, poprzez obserwowanie, odkrywanie i eksperymentowanie, gdzie nauczyciel pełni rolę koordynatora. 
  2. Podnoszenie wiedzy dotyczącej treści programowych za pomocą literatury, Internetu, własnych doświadczeń. 
  3. Rozwijanie  kompetencji kluczowych poprzez łączenie obszarów przyrodniczych, artystycznych  i społecznych. 
  4. Zapoznanie rodziców z programem, celowością jego realizacji i zachęcanie ich do współpracy. 
  5. Udział uczniów w zajęciach przyrodniczych prowadzonych na terenie przygotowanym w ramach konkursu „Klasa z drewna”. 
  6. Udział w konkursach plastycznych dotyczących tematyki przyrodniczej. 
  7. Prowadzenie badań, doświadczeń i eksperymentów. 
  8. Włączenie  nauczycieli w realizację programu. 
  9. Udostępnienie miejsca (ścieżki dydaktycznej) innym placówkom oświatowym i stowarzyszeniom osób niepełnosprawnych działających na terenie miasta.  

 

CELE PROGRAMU: 

  1. Upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o środowisku leśnym i zrównoważonej gospodarce leśnej. 
  2. Podnoszenie świadomości w zakresie racjonalnego i odpowiedzialnego korzystania z wszystkich funkcji lasu. 
  3. Budowanie zaufania do funkcji leśników. 
  4. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych. 
  5. Uczestniczenie w bezpośrednich obserwacjach i kontaktach z przyrodą. 
  6. Budzenie przyjaznego stosunku do roślin i zwierząt poprzez  kształtowanie właściwych postaw i zachowań. 

 

CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU: 

  1. Uczeń zdobywa i poszerza wiadomości z zakresu przyrody w bezpośrednim zetknięciu z poszczególnymi ekosystemami. 
  2. Poznaje różne gatunki roślin i zwierząt. 
  3. Współuczestniczy w zakładaniu ogródka/zielnika. 
  4. Zna formy ochrony przyrody. 
  5. Wie jakie zwierzęta są pod ochroną. 
  6. Potrafi wskazać miejsca ochrony przyrody. 
  7. Wie dlaczego chronimy przyrodę. 
  8. Zna budowę i funkcjonowanie ekosystemów leśnych. 
  9. Zna produkcyjne i pozaprodukcyjne znaczenie lasów. 
  10. Zdobywa wiedzę na temat roli leśnika w gospodarowaniu zasobami przyrody. 
  11. Kojarzy zdobytą wiedzę o zjawiskach przyrodniczych z systematyczną obserwacją 
  12. Odróżnia pozytywne i negatywne działania człowieka na środowisko.  
  13. Nabywa wiadomości na temat sposobów zapobiegania dewastacji środowiska naturalnego 
  14. W działaniu wykazuje się odpowiedzialnością i znajomością zasad dobrego zachowania, potrafi postępować bezpiecznie i rozważnie.. 
  15. Chętnie przebywa w naturalnym środowisku i potrafi się nim cieszyć 
  16. Dostrzega piękno przyrody. 

 
FORMY ORGANIZACYJNE: 

  1. Organizowanie wystawek tematycznych, gromadzenie eksponatów, literatury. 
  2. Prowadzenie upraw. 
  3. Zabawy badawcze, doświadczenia i eksperymenty. 
  4. Obserwacje, pogadanki, pokazy.  
  5. Organizowanie spotkań z leśnikami. 
  6. Prace w terenie. 
  7. Uczestniczenie w akcjach: „Sprzątania Świata”, „Dzień Ziemi” 
  8. Zbiórka karmy dla leśnych zwierząt (żołędzie i kasztany). 
  9. Konkurs plastyczny. 
  10. Posadź drzewo – akcja w plenerze. 
  11. Skąd się wziął papier? – czytanie na terenie przygotowanym w ramach konkursu „Klasa z drewna”. 

Formy pracy: 

  1. Indywidualna. 
  2. Zbiorowa. 
  3. Grupowa. 

METODY REALIZACJI PROGRAMU: 

  1. Metody oglądowe: obserwacja, pokaz, prezentacje multimedialne, osobisty przykład. 
  2. Metody słowne: pogadanka, dyskusja, opis, opowiadanie, historyjki obrazkowe. 
  3. Metody praktyczne (badawcze): spacery, wycieczki, zajęcia w terenie, doświadczenia i eksperymenty. 

ETAPY PLANOWANYCH DZIAŁAŃ 

Program przyrodniczy  przewidziany jest na poszczególne pory roku. 

 JESIEŃ 

  1. Wycieczka autokarowa na nadleśnictwa w Toruniu. 
  2. „Światowy Dzień Drzewa” - przygotowanie i uczestniczenie w uroczystych obchodach, prezentacja multimedialna przygotowana przez koło przyrodnicze – Jakie drzewa spotkasz w lesie? Sadzenie drzew i krzewów na terenie zielonym. 
  3. Udział społeczności szkolnej w ogólnopolskiej Akcji Sprzątania Świata – sprzątamy tereny zielone. 
  4. „Dbamy o zwierzęta leśne” - zbiórka pokarmu dla zwierząt. 
  5. Jesienny kącik przyrody – gromadzenie materiału przyrodniczego (kasztany, żołędzie, liście, mech, kora itp.), które zostaną wykorzystane przy robieniu ozdób bożonarodzeniowych. 
  6. „Las jesienią” – konkurs plastyczny. Przygotowanie wystawy. 

ZIMA 

  1. Dary lasu – na zajęciach plastycznych przygotowujemy ozdoby świąteczne z materiałów które można pozyskać w lasach (szyszek. mchów, kawałków drewna, kasztanów, żołędzi). 
  2. Wystawa ozdób świątecznych przygotowanych z darów lasu. 
  3. Wycieczka autokarowa do nadleśnictwa, zapoznanie z pracą leśniczego. Obserwacja zimowej przyrody, tropienie po śladach zwierząt i ich dokarmianie. 

WIOSNA 

  1. Czytanie na trawie – skąd się bierze papier? Udział w Ogólnopolskiej akcji czytelniczej. 
  2. Czy znasz pracę leśnika? Kiedy leśnicy mają swoje święto i kto jest ich patronem? – wycieczka do nadleśnictwa. Obserwacja budzącej się przyrody. 
  3. Zielony ogródek – zakładamy ogródek, w którym sadzimy byliny spotykane w polskich lasach. Pielęgnacja kącika przyrody. 
  4. „Sprzątanie Ziemi ” - aktywne uczestnictwo w akcji, sprzątanie terenu  miasta. 

LATO 

  1. „Dbam o las - bezpieczne spędzanie czasu wolnego w lesie” – konkurs plastyczny. Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo i sposoby spędzania wolnego czasu na łonie przyrody.  Ochrona lasów przed pożarami. 
  2. „Przyjaciela lasu - quiz” – podsumowanie zdobytej wiedzy o lesie i pracy leśnika, wręczenie odznaki lub dyplomu „Przyjaciela lasu”. 
  3. Rozpropagowanie przewodnika „Lasy dla dzieci” Hanny Będkowskiej wśród uczniów i rodziców. Zachęcenie do realizacji zadań i przedstawienie swoich osiągnięć we wrześniu.  

EWALUACJA PROGRAMU 

Głównym celem ewaluacji programu jest uzyskanie informacji o poziomie wiedzy i umiejętności dzieci w zakresie edukacji przyrodniczej oraz czy cele programu zostały zrealizowane.  

Po realizacji powyższego programu uczniowie powinni podejmować działania proekologiczne we własnym życiu i najbliższym otoczeniu. Powinni czuć się odpowiedzialni za środowisko, w którym żyją. Nabędą umiejętności obserwowania środowiska naturalnego. Będą umieli wykorzystać wiedzę zdobytą na zajęciach oraz umiejętnie dzielić się nią z innymi oraz wykorzystać ją w praktyce.  

Sposoby ewaluacji:  

  1. Obserwacja aktywności uczniów w trakcie zabaw, zajęć, wycieczek. 
  2. Rozmowy z dziećmi i rodzicami. 
  3. Zaangażowanie i udział w akcjach proekologicznych. 
  4. Ankieta dla dzieci i rodziców. 
  5. Prace dzieci. 

Rozwój bazy edukacyjnej: 

  1. Budowa ścieżki edukacyjnej. 
  2. Wyposażenie w pomoce dydaktyczne z zakresu edukacji leśnej. 

Przewidywane źródła finansowania: 

  1. Środki własne w zależności od możliwości finansowych placówki. 
  2. Udział w konkursie „Klasa z drewna”, który umożliwiłby zakup pomocy dydaktycznych i przygotowanie terenu pod ścieżkę dydaktyczną, z której mogliby korzystać uczniowie naszej szkoły, jak i placówek oświatowych, i stowarzyszeń osób niepełnosprawnych z terenu miasta. 
  3. Wkład rodziców w wycieczki szkolne do nadleśnictwa – wynajem autokaru. 

 

 

NA GÓRĘ