Szkoła Podstawowa nr 3 im. bł. ks. S.W. Frelichowskiego w Chełmży

ul. ks. Piotra Skargi 1

87-140 Chełmża

tel. 535 123 374

e-doręczenia: AE:PL-57870-94436-VWCHF-22

sekretariat@sp3chelmza.szkolnastrona.pl

Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych

I.    Ogólne informacje o projekcie.

Projekt systemowy pt. „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I - III szkół podstawowych” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach

Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki (PO KL), priorytet IX, działanie 9.1.2.

Projekty realizowane w ramach priorytetu IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”, działanie 9.1 „Wyrównanie szans edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty”

mają na celu: tworzenie warunków równych szans edukacyjnych poprzez udzielenie wsparcia na rzecz instytucji systemu oświaty oraz osób napotykających na bariery o charakterze

środowiskowym, ekonomicznym, geograficznym i zdrowotnym utrudniające lub uniemożliwiające dostęp do usług edukacyjnych oraz wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości

oferty edukacyjnej instytucji systemu oświaty, realizujących kształcenie w formach szkolnych, ukierunkowane na rozwój kluczowych kompetencji oraz wzmocnienie zdolności uczniów

do przyszłego zatrudnienia.

Instytucją Pośredniczącą wyżej wymienionego priorytetu i działania w ramach PO KL jest Urząd Marszałkowski Województwa    Kujawsko-Pomorskiego, stanowiący

zarazem organ kontrolny realizacji projektu.

Beneficjentem projektu jest Gmina Miasto Chełmża, która otrzymała środki na realizację projektu.

Termin realizacji projektu to 01.08.2013 r. do 31.08.2014 r.

W projekcie uczestniczy: 245 uczniów kl. I-III z trzech chełmżyńskich szkół podstawowych.

II.Cele i rezultaty projektu.

Realizacja projektów systemowych w ramach działania 9.1.2. PO KL wynika z konieczności włączenia wszystkich szkół podstawowych w realizację nowej podstawy programowej

kształcenia ogólnego, której charakter wymaga wdrożenia kompleksowego programu wspomagającego szkołę w procesie edukacji, uwzględniającego indywidualną pracę z dzieckiem w

celu wspierania jego osobistego rozwoju. Projekty te stanowią kluczowy element polityki oświatowej.

Głównym celem projektu „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych” jest udzielenie wsparcia w indywidualnym rozwoju uczniom/

uczennicom w klasach I-III w chełmżyńskich szkołach podstawowych, dostosowanego do potrzeb edukacyjnych dzieci młodszych i ich możliwości psychofizycznych, w okresie od

sierpnia 2013 r. do końca sierpnia  2014 r.

Do realizacji celu ogólnego prowadzić będą cele szczegółowe:

  • zapewnienie każdemu dziecku objętemu wsparciem oferty edukacyjno – wychowawczej zgodnej z jego indywidualnymi możliwościami edukacyjnymi poprzez doposażenie bazy dydaktycznej szkoły;
  • utworzenie warunków w szkołach objętych wsparciem, umożliwiających i wspomagających indywidualna pracę z uczniem, poprzez doposażenie bazy dydaktycznej w niezbędne materiały dydaktyczne.

    Korzyści szkoły z udziału w projekcie.

    W szkole Podstawowej Nr 3 w projekcie bierze udział 58 uczniów   kl. I-III.

    Zgodnie ze zgłoszonym przez szkołę zapotrzebowaniem, ze środków przeznaczonych na realizację projektu w kwietniu zostały zakupione pomoce dydaktyczne.

     W okresie od września 2013 r. do końca czerwca 2014 r. zrealizowane  zostaną zajęcia dodatkowe dla uczniów klas I-III.

    Uczestnikami zajęć będą uczniowie/ uczennice kl. I-III zrekrutowani do projektu na podstawie diagnoz, wskazujących potrzebę wyrównania ich szans edukacyjnych poprzez

    dodatkowe wsparcie dydaktyczne lub ogólnorozwojowe.

    W naszej szkole projekt obejmuje następujące bloki zajęć:

    Blok I – zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji realizowane będą w formie zajęć dydaktyczno

    - wyrównawczych lub korekcyjno-kompensacyjnych.

    Blok II – zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych realizowane będą w formie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych lub

    korekcyjno – kompensacyjnych w zależności od zdiagnozowanych potrzeb ucznia.

    Blok III  – zajęcia socjoterapeutyczne dla uczniów, którzy mają trudności w komunikacji społecznej.

    Blok IV – zajęcia specjalistyczne -  korekcyjno-kompensacyjne.

    Blok V – zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów realizowane w formie zajęć:

    •   rozwijających zainteresowania – języki obce

    Każdy uczeń uczestniczy w co najmniej 30 godzinach zajęć, do których został zakwalifikowany.

    Realizacja projektu zapewni każdemu uczniowi klasy I – III biorącemu udział w projekcie bogata ofertę zajęć dodatkowych, zgodną z jego indywidualnymi potrzebami oraz

    możliwościami edukacyjnymi i rozwojowymi.    

    Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projekcie.

    Realizowane w ramach projektu działania w dużej mierze będą koncentrowały się na zmniejszaniu barier równości przez osłabianie stereotypów płci. Nauczyciele prowadzący zajęcia zostaną przeszkoleni w tym zakresie, aby zajęcia dydaktyczne prowadzone były w kontekście tematyki równości płci, a zakupione materiały dydaktyczne i sprzęt służyły  kształtowaniu w uczennicach/ uczniach poczucia równości oraz były wykorzystywane w nauczaniu niestereotypowego postrzegania ról kobiecych i męskich w społeczeństwie.

    Celem projektu w kontekście zasady równości szans jest: przygotowanie dziewczynek, chłopców do pełnienia ról społecznych i zawodowych, osłabienie istniejących barier równości i stereotypów, przekazanie dzieciom niestereotypowej wiedzy oraz pokazanie szerokiego, niezależnego od płci, spektrum możliwych wyborów życiowych, zapewnienie, że zarówno dziewczynki, jak i chłopcy otrzymają wiedzę i umiejętności o tej samej jakości i w równym stopniu, niezależnie od stereotypów płci, wspieranie partnerskich relacji między płciami, opierających się na zasadzie wzajemnego szacunku, równych praw i obowiązków, wolności od przemocy. Również założone rezultaty projektu wynikają z analizy sytuacji uczennic i uczniów oraz istniejących barier, zostały przedstawione w podziale na uczennice i uczniów. Rezultaty powinny przyczynić się do zmniejszenia nierówności ze względu na płeć istniejących w obszarze  oddziaływania projektu.     

       

NA GÓRĘ