I. Ogólne informacje o projekcie.
Projekt systemowy pt. „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I - III szkół podstawowych” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach
Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki (PO KL), priorytet IX, działanie 9.1.2.
Projekty realizowane w ramach priorytetu IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”, działanie 9.1 „Wyrównanie szans edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty”
mają na celu: tworzenie warunków równych szans edukacyjnych poprzez udzielenie wsparcia na rzecz instytucji systemu oświaty oraz osób napotykających na bariery o charakterze
środowiskowym, ekonomicznym, geograficznym i zdrowotnym utrudniające lub uniemożliwiające dostęp do usług edukacyjnych oraz wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości
oferty edukacyjnej instytucji systemu oświaty, realizujących kształcenie w formach szkolnych, ukierunkowane na rozwój kluczowych kompetencji oraz wzmocnienie zdolności uczniów
do przyszłego zatrudnienia.
Instytucją Pośredniczącą wyżej wymienionego priorytetu i działania w ramach PO KL jest Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, stanowiący
zarazem organ kontrolny realizacji projektu.
Beneficjentem projektu jest Gmina Miasto Chełmża, która otrzymała środki na realizację projektu.
Termin realizacji projektu to 01.08.2013 r. do 31.08.2014 r.
W projekcie uczestniczy: 245 uczniów kl. I-III z trzech chełmżyńskich szkół podstawowych.
II.Cele i rezultaty projektu.
Realizacja projektów systemowych w ramach działania 9.1.2. PO KL wynika z konieczności włączenia wszystkich szkół podstawowych w realizację nowej podstawy programowej
kształcenia ogólnego, której charakter wymaga wdrożenia kompleksowego programu wspomagającego szkołę w procesie edukacji, uwzględniającego indywidualną pracę z dzieckiem w
celu wspierania jego osobistego rozwoju. Projekty te stanowią kluczowy element polityki oświatowej.
Głównym celem projektu „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych” jest udzielenie wsparcia w indywidualnym rozwoju uczniom/
uczennicom w klasach I-III w chełmżyńskich szkołach podstawowych, dostosowanego do potrzeb edukacyjnych dzieci młodszych i ich możliwości psychofizycznych, w okresie od
sierpnia 2013 r. do końca sierpnia 2014 r.
Do realizacji celu ogólnego prowadzić będą cele szczegółowe:
- zapewnienie każdemu dziecku objętemu wsparciem oferty edukacyjno – wychowawczej zgodnej z jego indywidualnymi możliwościami edukacyjnymi poprzez doposażenie bazy dydaktycznej szkoły;
- utworzenie warunków w szkołach objętych wsparciem, umożliwiających i wspomagających indywidualna pracę z uczniem, poprzez doposażenie bazy dydaktycznej w niezbędne materiały dydaktyczne.
Korzyści szkoły z udziału w projekcie.
W szkole Podstawowej Nr 3 w projekcie bierze udział 58 uczniów kl. I-III.
Zgodnie ze zgłoszonym przez szkołę zapotrzebowaniem, ze środków przeznaczonych na realizację projektu w kwietniu zostały zakupione pomoce dydaktyczne.
W okresie od września 2013 r. do końca czerwca 2014 r. zrealizowane zostaną zajęcia dodatkowe dla uczniów klas I-III.
Uczestnikami zajęć będą uczniowie/ uczennice kl. I-III zrekrutowani do projektu na podstawie diagnoz, wskazujących potrzebę wyrównania ich szans edukacyjnych poprzez
dodatkowe wsparcie dydaktyczne lub ogólnorozwojowe.
W naszej szkole projekt obejmuje następujące bloki zajęć:
Blok I – zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji realizowane będą w formie zajęć dydaktyczno
- wyrównawczych lub korekcyjno-kompensacyjnych.
Blok II – zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych realizowane będą w formie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych lub
korekcyjno – kompensacyjnych w zależności od zdiagnozowanych potrzeb ucznia.
Blok III – zajęcia socjoterapeutyczne dla uczniów, którzy mają trudności w komunikacji społecznej.
Blok IV – zajęcia specjalistyczne - korekcyjno-kompensacyjne.
Blok V – zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów realizowane w formie zajęć:
- rozwijających zainteresowania – języki obce
Każdy uczeń uczestniczy w co najmniej 30 godzinach zajęć, do których został zakwalifikowany.
Realizacja projektu zapewni każdemu uczniowi klasy I – III biorącemu udział w projekcie bogata ofertę zajęć dodatkowych, zgodną z jego indywidualnymi potrzebami oraz
możliwościami edukacyjnymi i rozwojowymi.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projekcie.
Realizowane w ramach projektu działania w dużej mierze będą koncentrowały się na zmniejszaniu barier równości przez osłabianie stereotypów płci. Nauczyciele prowadzący zajęcia zostaną przeszkoleni w tym zakresie, aby zajęcia dydaktyczne prowadzone były w kontekście tematyki równości płci, a zakupione materiały dydaktyczne i sprzęt służyły kształtowaniu w uczennicach/ uczniach poczucia równości oraz były wykorzystywane w nauczaniu niestereotypowego postrzegania ról kobiecych i męskich w społeczeństwie.
Celem projektu w kontekście zasady równości szans jest: przygotowanie dziewczynek, chłopców do pełnienia ról społecznych i zawodowych, osłabienie istniejących barier równości i stereotypów, przekazanie dzieciom niestereotypowej wiedzy oraz pokazanie szerokiego, niezależnego od płci, spektrum możliwych wyborów życiowych, zapewnienie, że zarówno dziewczynki, jak i chłopcy otrzymają wiedzę i umiejętności o tej samej jakości i w równym stopniu, niezależnie od stereotypów płci, wspieranie partnerskich relacji między płciami, opierających się na zasadzie wzajemnego szacunku, równych praw i obowiązków, wolności od przemocy. Również założone rezultaty projektu wynikają z analizy sytuacji uczennic i uczniów oraz istniejących barier, zostały przedstawione w podziale na uczennice i uczniów. Rezultaty powinny przyczynić się do zmniejszenia nierówności ze względu na płeć istniejących w obszarze oddziaływania projektu.